Ik ben nu 16 dagen in Suriname en voel me er al helemaal
thuis. Ik heb een Surinaamse gsm-kaart waarmee ik naar België kan sturen, want
dit lukte niet met mijn Belgische kaart. Mijn nummer kan je vragen aan
mamaatje, papaatje, zussen of Jochen. Sinds vorige week woensdag is ook mijn
stage begonnen. Samen met twee medestudenten en een studente uit Vorselaar loop
ik stage in een school in Clevia. Ik heb vooral moeten observeren de voorbije
weken en heb toch al enorme verschillen gezien. De leerlingen werken zelden met
materiaal. Meestal maken de leerlingen oefeningen. Ze hebben een kladschrifje waarin
ze oefeningen moeten overschrijven van het bord.
Ik ben voornamelijk
gaan observeren in het derde leerjaar (= eerste leerjaar bij ons). Mijn oog
viel al snel op vier jongetjes die een enorme achterstand hebben. Drie van deze
leerlingen hebben nooit gekleuterd, en een leerling (die al 12 jaar blijkt te
zijn) is nog maar drie weken in Suriname. Ze kunnen geen letters verklanken,
kunnen met veel moeite tot 10 tellen, maar hebben absoluut geen besef van
hoeveelheden. Daarom ga ik met Bieke, een medestudent, ons de komende drie
maanden bezighouden met deze leerlingen. Ik ga de leerlingen bijwerken voor
taal, en Bieke voor rekenen. Ik verwacht geen wonderen, maar wil op mijn manier
ze toch iets bijbrengen. Dit zal een grote uitdaging worden omdat de leerlingen
nog helemaal niet rijp zijn voor het eerste leerjaar, hun concentratievermogen
zeer ondermaats is en de ouders vinden dat zij hun leerlingen niet moeten
begeleiden van thuis uit. Ik heb al enorm veel ideeën in mijn hoofd voor wat ik
met deze leerlingen kan doen, maar ik neem het van dag tot dag.
Donderdag heb ik met één van deze leerlingen al een hoogtepunt
bereikt. Hij doet niets liever dan de juffrouw tegenwerken en uitdagen. Ook bij
mij deed hij niet wat van hem gevraagd werd. Toen de klasjuf merkte dat die
leerling mij uitdaagde, werd ze zo boos dat de leerling begon te wenen en
roepen. De andere leerlingen werden uit het lokaal verwijderd omdat er zoveel
lawaai was. Ik voelde me schuldig voor wat er gebeurde en wist even niet wat te
doen. Toen de leerling uitgehuild was en de anderen de klas uit waren, heb ik
een enorm goed gesprek gehad met deze leerling. Tot mijn verbazing luisterde
hij naar wat ik zei en zijn we beiden met een goed gevoel naar de speelruimte
gegaan. De rest van de dag heeft hij zeer goed zijn best gedaan. Dit voelde
enorm goed. Ik hoop dat ik morgen opnieuw zo’n gevoel mag ervaren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten